Til nå har vi snakket om både drivstoffmarkedet i Norge, Valdres-anlegg fra Vera Tank og mulige støtteordninger fra staten. I denne artikkelen ønsker vi å fortelle deg litt om hvilke muligheter du som kunde har hvis Valdres-anlegg ikke er mulig. Hvis det å investere i et Valdres-anlegg ikke er mulig, finnes det grep man kan ta som vil være svært kostnadsbesparende.
Redusere antall fraksjoner. Kan man klare seg uten bensin vil det være besparende. Tenk igjennom det faktiske drivstoffbehovet og se om noen fraksjoner væske kan sløyfes. Hva med AdBlue?
Så kan man fjerne betalingsterminalen. Hvis man kan klare seg uten betalingsterminal er det penger å spare. En båtforening kan f.eks eie en tank hvor man loggfører uttak per bruker, og betaler inn til foreningen. Dispenseren kan fremdeles være MID-godkjent slik at toleranser er lave.
Droppe MID-godkjent dispenser. En dispenser uten MID-godkjenning eller å la være å følge opp med periodiske kontroller fra Justervesenet kan også spare penger. Moderne pumper og dispensere har i praksis så gode toleranser og egenskaper at svinn er svært lavt. To bedrifter på et industriområde kan fint klare seg uten MID-godkjent dispenser ved å avtale å dele på kostnaden av eventuelt svinn fra tankanlegget.
Det er enkelt å finne rimeligere alternativer enn Valdres-anlegget som allikevel er moderne, sikre og gode og som kvalitetssikrer lagringen av drivstoff og ivaretar drivstoffets krav til kvalitet på en god måte. Krav til oppfølging, service og periodisk vedlikehold øker gjerne også i omfang og kostnad med mer komplisert utstyr, så driftskostnader vil også reduseres ved valg av et enklere anlegg.
Tidligere artikler i denne serien:
VERA Drivstoffanlegg – nye muligheter i drivstoffmarkedet #1av5
VERA Drivstoffanlegg – etablering av selvbetjent bensinstasjon #2av5
VERA Drivstoffanlegg – støtteordninger #3av5
VERA Drivstoffanlegg – anskaffelse av Valdres-anlegget #5av5
Ta kontakt med oss og vi finner en løsning som passer ditt behov!