Det er av stor betydning at alle har tilgang på drivstoff, uavhengig av om vi bor i store byer eller ute i distriktene i Norge. Derfor har det dukket opp flere selvbetjente bensinstasjoner rundt om i landet de siste årene. Og det er fortsatt gunstig å starte opp slike stasjoner i de delene av Norge som er dårlig dekket. For at din investering skal bli lønnsom, vil vi lose deg gjennom noen viktige planleggingssteg.
Drivstoffmarkedet i Norge har endret seg mye over de siste tiårene. Antall kjeder, antall utsalgssteder, produktmiks og annet, har vært under stor endring. Over de siste 50 år er det i gjennomsnitt lagt ned én bensinstasjon i uka. Antall kjeder er også redusert, og selve drivstoffkvalitetene er endret. Før var det flere ulike bensinkvaliteter, nå er det mangfold innen biodiesel og ulike blandingsforhold av det.
I dag har vi nærmere 3 millioner biler i landet. På 60-tallet var det bare et par hundre tusen.
Men, blant annet fordi vi har fått biler som går mer effektivt, har det ikke vært så stor økning i drivstoffsalget. Det er slik at tidligere levde bensinstasjonene av drivstoffsalg og service, mens nå i dag er kiosksalget en av de viktigste bidragsyterne til fortjeneste på betjente bensinstasjoner.
Dette medfører en utfordring for enkelte fordi hvis en stasjon befinner seg i et område med lite kundegrunnlag, vil kiosksalget være for lavt til å drifte den bemannede bensinstasjonen, og man har ikke annet valg enn å lukke den. Det er en effekt vi har sett fra de tradisjonelle kjedene på mange småsteder og bygder rundt om i Norge; og dem er det mange av.
Denne effekten kan skape et problem, fordi de samme bygdene har traktorer, fiskebåter, og maskiner som fremdeles har behov for drivstoff, og som ikke så enkelt kan kjøre til nærmeste by for å fylle tanken. Det er her behovet for selvbetjente, ubemannede bensinstasjoner kommer inn. Plutselig er det behov og driftsvilkår for å skaffe seg et selvbetjent drivstoffanlegg for videresalg av drivstoff.
Vera Tank merker at det er interesse i markedet for selvbetjent bensinstasjoner. Vi får mange henvendelser om etablering av selvbetjente og flyttbare drivstoffanlegg. For å finne den optimale løsningen til ditt prosjekt har vi laget en investeringsmodell. Her kan vi beregne og peke ut hvilke forutsetninger som bør være til stede og som gir grunnlag for en god investering.
Det å etablere og drifte en bensinstasjon, selvbetjent eller ei, er en investering i avansert infrastruktur som krever oppfølging. Forretningsideen er å selge noe i bulk, altså uten emballasje, og varen og lagringen av den medfører eksplosjonsfare, I tillegg skal det hele skal foregå uten kompetent bemanning til stede.
Å selge drivstoff i bulk til forbrukere er et av de mest regulerte bransjeområde i Norge.
Når du har anskaffet og etablert et anlegg, kan du få besøk av mange aktører, som ønsker å gjøre tilsyn for å sjekke at alt er i orden med anlegget ditt.
Merkur-programmet er en statlig ordning som kan gi støtte til etablering av butikker, landhandler og selvbetjente bensinstasjoner.
Noen betingelser må være på plass for å kunne søke gjennom Merkur-programmet:
Det siste er relevant der man ønsker å oppgradere eller bytte ut en eksisterende stasjon, for eksempel ved å gå fra en gammel bensinstasjon med nedgravde tanker til et flyttbart og selvbetjent anlegg over bakken.
Det finnes en god totalramme i Merkur-systemet og konsulentene som arbeider der ønsker seg flere søknader og større aktivitet. Det betyr at det er penger å hente for den som ønsker å prøve seg med drift av en selvbetjent bensinstasjon.
Ta gjerne kontakt med oss for en prat med en av våre rådgivere, ellers kan Merkur kontaktes direkte på www.merkur-programmet.no
I tillegg til støtteordningen finnes det grep du kan gjøre for å tilpasse et drivstoffanlegg til en trang forretningsmodell.
Krav til oppfølging, service og periodisk vedlikehold øker gjerne også i omfang og kostnad med mer komplisert utstyr. Driftskostnader vil derfor kunne reduseres ved valg av enklere anlegg.
Anskaffelse av et komplett drivstoffanlegg ser vi på som en langsiktig investering med lav finansiell risiko.
Hvis du bommer på kundegrunnlaget eller det endrer seg etter noen år, kanskje de legger om den lokale riksveien, så kan du bare flytte anlegget til en adresse med større trafikk. Du kan også selge det etter noen år, da det har en god annenhåndsverdi. Siden anlegget kan flyttes kan det også leases eller lånefinansieres med sikkerhet i anlegget.
Langsiktighet reduserer den finansielle risikoen. Når du setter opp drift av en bensinstasjon i et 10, 20 eller 30-års perspektiv, så betyr innkjøpsprisen overraskende lite. Det er flere årsaker til dette.
Her kan du også se denne artikkelen som webinar om det er ønskelig: trykk her!
Ønsker du å se vårt produktutvalg: trykk her!
Uansett hvor du befinner deg i din reise mot et drivstoffanlegg er du når som helst velkommen til en fagprat med en rådgiver her på Vera Tank. Vi hjelper deg gjerne!