AdBlue er en ren vannbasert væske som består av demineralisert urea ( 32,5 %) og vann – svært saltholdig. PH er ca 9,0.
AdBlue sprøytes inn i eksosen for å redusere utslipp av CO og NOx fra dieseldrevne motorer.
Ved hjelp av AdBlue og katalysator-teknologi omdannes skadelige utslipp til vanndamp, nitrogen og CO2.
EUs strenge krav til utslipp fra dieseldrevne kjøretøy og maskiner krever en helt ny motorteknologi. For å nå utslippskravene er AdBlue brukt på nesten alle dieseldrevne kjøretøy over en viss størrelse.
2021 er året hvor enda flere kunder vil gå til innkjøp av tank for lagring av AdBlue. Prisutviklingen på AdBlue favoriserer de kundene som kan kjøpe AdBlue i bulk, det vil si at man har sin egen stasjonære tankløsning, en egen AdBluetank. Bruk av IBC til AdBlue vil ikke være bærekraftig i fremtiden, både av miljøhensyn og av økonomiske årsaker.
Å etablere egen Adbluetank har i tillegg en rekke andre fordeler:
AdBlue representerer en andel av drivstofforbruket til en moderne og ofte kostbar dieselmotor. Derfor er det naturlig å lagre den i moderne løsninger, selv om AdBlue ikke er klassifisert som et farlig stoff.
Feil lagring og oppbevaring av AdBlue kan gi motorskade, driftsproblemer, høyere drivstofforbruk og uønsket utslipp av CO2 og NOx.
Når AdBlue fryser ved -5 til -11 grader, vil akseltetninger og andre pakninger sprenges. Etter tining vil skaden være ødelagt pakning med lekkasje ut av pumpehus eller ødelagt akseltetning med
lekkasje inn i motoren. For å unngå frostskader bør utstyr dreneres og rengjøres ved fare for frost.
Ved uttørking av AdBlue dannes det salter og avleiringer. I pumper, alarmer og måleutstyr vil dette låse pumpehjul, aksler og andre bevegelige deler. Neste gang strøm påsettes får man ofte brudd i pumpehjul/aksel, alarmer henger seg opp og måleutstyr gir feil visning. Ved drenering av utstyr eller fare for uttørking må det spyles godt igjennom med vann.
AdBlue må ha en høy renhetsgrad (må ikke forurenses). Når AdBlue fordamper etterlater den seg ganske store saltkrystaller. Dette rengjøres ved hjelp av vann. AdBlue korroderer fort stål, messing og en rekke andre metaller. Alt væsken kommer i kontakt med må derfor være av plast eller rustfritt-/syrefast stål.
AdBlue lagres i egne beholdere/tanker på kjøretøy. Går AdBlue tanken tom reduseres motorytelsen betydelig ( 30-40%) og katalysatoren kan skades. AdBlue må ALDRI fylles på dieseltanken. Forbruket av AdBlue ligger på 4-8% av dieselforbruket. Bruk av AdBlue reduserer vanligvis drivstoff forbruket. Besparelsen varierer, kontakt leverandøren av kjøretøyet.
Skanska har tatt i bruk container med Adblue i oppvarmet rom på prosjektet E18 Bommetad-Farrsieidet, hvor de har brukt sin mobile knuseenhet. Les mer om denne saken her: klikk her!
AdBlue er en væske som ikke forurenser og er ikke farlig, men må ikke drikkes. Ved søl, rens og vask med vann. AdBlue lukter stram ammoniakk i konsentrert form og fortynnes raskt i luft. AdBlue er ikke brannfarlig. Følg leverandørens HMS-datablad
Vi har et bredt utvalg av tanker for oppbevaring av AdBlue: Se vårt utvalg av transporttanker og stasjonære AdBluetanker.
Ta kontakt og vi hjelper deg med en løsning for ditt behov!